nuffnang

Thursday, November 6, 2014

Just What I Want to Say..........

Assalamualaikum w.b.t...

Walaupun hidung ni masih berhingus namun aku gagahkan juga menaip demi nak melepaskan rasa yang terpendam dalam hati. Ujian untuk aku barangkali. Tapi mungkin juga balasan untuk salah dan silap aku. Bukan nak buruk sangka dengan Allah s.w.t. Tapi balasan tu memang setimpal dengan apa yang aku dah buat atau mungkin lebih lagi.

Dari tempat kerja dok fikir. Terlepas jugak kat mulut ni rasa marah. Aku cuba tahan daripada marah tu menjadi lebih teruk dan seterusnya menjadi dendam. Aku solat dan berdoa tapi mungkin tak sempurna solat aku tu, so hati masih lagi kurang lega.

Aku mula terfikir nak cari kawan-kawan untuk luahkan perasaan. Tapi aku fikir balik, asik aku je yang cerita masalah kat dorang, dorang tak pernah pun cite masalah kat aku. Dorang ni memang insan-insan yang memang tak pernah berdepan dengan masalah ke?

Tapi memang kebanyakan kawan aku berhati mulia, jadi no wonder kalau dorang jarang menghadapi masalah emosi macam aku. Masalah emosi means bukan gila. Tetapi tekanan perasaan dengan orang di sekeliling. Tapi aku sentiasa ingatkan diri aku, tak ada manusia yang sempurna. Aku tak boleh terus menerus lihat kesalahan orang lain walaupun terang terangan orang tu menyakitkan hati aku, sebab aku juga manusia biasa yang tak lari dari buat silap.

Alhamdulillah serba sedikit aku dapat kawal rasa marah dan tak puas hati. Sebab bila kita marah seseorang, jangan kita tengok perkara yang buruk aje dalam diri dia, tapi tengok semua kebaikan dia supaya kita tak marah-marah dan berdendam.

Contohnya, aku ada seorang kawan yang memang hati kering gila. Kau cakap la ape pin kat die, memang tak jadi ape lah. Tak sentap langsung. Kalau gaduh dengan dia pun die memang tak amik hati lama. Kadang-kadang aku nak jadi macam dia. Malas nak fikir perkara-perkara remeh yang merunsingkan kepala. Biar la orang nak  kate ape. Yang penting jaga diri sendiri dulu supaya tak terjebak dengan masalah berangkai.

Jadi kesimpulannya, kena sentiasa muhasabah diri, perbaiki diri, buang sifat iri hati dan dendam, Jaga diri dari buat dosa, dekatkan diri dengan Allah dan cari ilmu. Yesss!!! Ini yang aku kena buat sepatutnya. Hopefully aku mampu untuk bertindak seperti apa yang aku taip dalam entri ni.

Akhir kata, mohon ampun dan maaf kalau ada kesilapan atau pun ayat-ayat yang kurang enak untuk dibaca sepanjang aku berkecimpung dalam dunia blogging. Assalamualaikum dan selamat malam.
Kalau ada kucing kat rumah ni, boleh ilangkan stress.

No comments:

anda mungkin meminati: