nuffnang

Saturday, January 11, 2014

Marah dan Mengumpat... Cara untuk menghindari :-)

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah...masih bernafas di pagi hari yang indah ini. Setelah menelan dua keping roti sardin 'semalam' (hopefully x basi, sebab rase die masih ok) kenyang sekejap perot aku ni tapi x tahu sampai pukul bape..kekekee

Now, aku nak buat sarapan minda pulak. Marah dan mengumpat tu perkara biasa kan????? Biasa ko kate?? BERDOSA tahu tak! Ok la aku mengaku sometime its happened to me. Rasenye bukan sometimes tapi ber'time-time' =D

Sebagai muslimin dan muslimat yang BERIMAN dan BERTAQWA, kita kena amik serius benda ni. Apatah lagi perkara ni Allah dah bagi tau dalam AL QURAN, jangan dok buat. Tapi kita ni perkara yang dilarang tu la selalu nak buat. Especially bila kita marah kat seseorang. Mesti cari bespren nak luahkan ape yang terbuku dalam hati.

Dulu aku selalu buat macam ni, siap rasa apa yang aku buat tu tak salah. Cuma meluahkan perasaan je. Tak fikirkan pon apa yang aku luahkan pada kawan tu adalah sebenarnya MENGUMPAT. Ada ke orang tengah marah bila bercerita dia cakap perkara yang baik je pasal orang yang dia marah???? Mungkin ada, tapi mungkin juga bukan kita orangnya. 

Muqaddimah dah selesai. Now, macam mana nak elak dari mengumpat neh?? Dah marah-marah tapi x luah kat bespren boleh stress tau!!!

Actually, salah apa yang kita fikir tu. Dari DIA kita datang, kepada DIA lah kita kembali. Mengadu lah pada ALLAH s.w.t. Pernah tak bile kite cite kat bespren, bespren kita bagi respon yang bukan kite harapkan?????? Kite cite kat die nak bagi hati kite lega, tapi dia pulak yang menambahkan sakit hati... Perkara macam ni pun biasa jadi. Sebab tu kita kena mengadu pada ALLAH s.w.t. DIA MAHA MENGETAHUI.  Kalau kite mengadu pada manusia tak salah, tapi carilah orang yang betul yang boleh bagi nasihat yang baik pada kita :-)

Jadi macam mana nak elakkan semua-semua ni????? Ini adalah peringatan untuk diri aku sendiri dan anda-anda semua :-) 

1. Bila kita  marah pada seseorang, cuba ingat kebaikan yang dia dah buat. Mana ada manusia yang sempurna, yang tak buat sikit pun kesilapan. Cuba dan belajar perlahan-lahan untuk menerima kesilapan orang lain. Belajar memaafkan orang lain dan nasihat dia dengan baik. Ok. Bab nasihat ni memang aku fail la. Tengah belajar lagi untuj menasihati orang especially orang yang lebih tua dari aku =P same-same kite perbaiki diri ye.

2. Cara yang kedua ni sepatutnya menjadi yang pertama. Korang pun mesti selalu dengar ustaz bagitahu, bila marah, tarik nafas, kalau sedang berdiri duduk kalau tak okey jugak, boleh baring, kalau tak ok jugak ambil wudhu, kalau tak okey juga, solat sunat dua rakaat. Dah buat semua ni tapi tak okey jugak, tepuk dada tanya iman =P

3. Yang ni aku baru dengar semalam daripada ustaz Abu Hassan Din Al-Hafiz, dia cakap untuk mengelakkan mengumpat, perbanyakkanlah bersedekah. Yang ni aku tambah, banyakkan zikir, zikir yang khusyuk dan ikhlas. Cuba-cuba hari-hari. 

4. Bespren yang jadi pendengar ni, bila kawan mula nak mengumpat, sebut 'SUBHANALLAH' tapi kalau die tak endah, jauhkan diri dari dia. 

Yang selebihnya korang pun mesti tahu. Nak dapat hati yang sabar, hati yang ikhlas, kena usaha cari HIDAYAH ALLAH s.w.t. Cari punca rezeki yang halal, cari ilmu, baca al-quran dan yang paling penting, apa yang kita buat berpandukan AL-QURAN dan SUNNAH NABI MUHAMMAD S.A.W.

Ini bukan entri dari ustazah tahu, ni entri keinsafan dan perkongsian ilmu dipagi hari =)  Mudah mudahan kita semua menjadi hambaNYA yang soleh dan solehah serta mendapat RAHMAT dariNYA. In Syaa Allah.

Sesiapa yang nak tambah, share kat comment. Same-same kite perbaiki diri :-) Baiklah, si 'pengkongsi ilmu' ni tak bersiram lagi. Nak pegi bersiram sekejap. Kekekekekeke..maafkan saya =P

Assalamualaikum :-)

No comments:

anda mungkin meminati: