Skip to main content

BAJET TRIP KE BANDUNG PART 2

Assalamualaikum w.b.t

Flight kami pada hari rabu pada pukul 6.50 pagi. Selasa malam kami dah terpacak kat KLIA 2. Ni semua gara-gara tak ada orang nak hantar pergi airport subuh-subuh hari. Tapi satu malam kami tak tidur. Aku tak ingat kami lepak kat restoren apa lepas tu masing-masing layan telefon.  Yang peliknya aku ni spesis tak tahan mengantuk, tapi malam tu aku rasa tak mengantuk langsung. Nampak tak excited terlebih.

pukul 12.30 pagi kami dah sampai klia 2

Dalam pukul lima, airport makin penuh dengan orang. Itu jam mata baru rasa mengantuk. Kami pergi cuci muka, berus gigi, amik wudhuk siap-siap untuk solat subuh. Mandi, tarakkkkkkkkk. Hahahahaha. Yang pastinya tak ada orang nak cium kami.

Aku dengan Yasmin first time nak nek flight meninggalkan Malaysia. Sebelum ni nek flight dalam Malaysia je. Memang tak berape nak tau rules kat airport ni macam mana T_T  Kami ada bawak barang larangan. Kak Naza dah bagi tau awal-awal harta kami tu takkan lepas bila sampai kat scanner yang terakhir tapi dia kata try la sorok kat dalam beg, mana tau boleh lepas. Barang larangan masing-masing baru beli pulak tu.

Memang betul cakap kak Naza, beg kami kena tahan masa lalu scanner yang terkahir tu. Hangin betul di buatnya bila shampoo yang aku baru beli kena buang. Huwaaaaaa..sapa suruh kan. Dah kata barang cecair yang boleh di bawak tak boleh melebihi 100ml. Redha je la.

Sebenarnya kami sampai ke pintu gate dah lewat. Flight dah nak berlepas. Sampai kat pintu gate tengok semua orang dah tak ada. Aku dah rasa macam nak pitam bila tengok pintu gate tulis CLOSE. Berderau darah masing-masing. Sekali Yasmin tolak pintu gate tak berkunci. Apa lagi, tanpa segan silu kami berlari macam anak gajah masuk laluan untuk ke flight. Beg yang berat dah tak terasa. Part paling kelakar bila kami sampai kat depan pintu flight, staff yang bertugas terkejut tengok kami bertiga. Berpuluh kali dia tanya macam mana kami boleh lepas masuk. Aku jawab pintu tak berkunci. Boleh pulak dia tak percaya. Lepas tu dia membebel kat kami sebab kami masuk ikut suka hati. Hahaha. Ada aku kisah. Janji aku tak terlepas flight. Dia nak membebel sampai tahun depan pun tak apa.

Finally kami dapat gak masuk dalam flight. Aku tak kira dah orang nak pandang aku ke apa, janji aku dapat duduk dan selamat sampai ke Bandung. Lega sungguh bila flight dah mula bergerak. Aku asyik fikir, takdir kami untuk pergi ke Bandung walaupun hampir terlepas flight =D Alhamdulillah.

makanan air asia malaysia ni memang thorbaik. padan la dengan perut kite orang yang memang tengah berkeroncong

Alhamdulillah perjalanan kami semua okey walaupun masa tu Malaysia tengah mengalami isu jerebu yang teruk. Lebih kurang dua jam perjalanan, kami selamat tiba di air port Bandung. Sepanjang dalam flight kami membuta tak sudah. Al maklum la malam sebelumnya masing-masing jadi musang. Pak Supir kami nama Pak Rohman, dah siap menunggu kat pintu luar. Kami terus gerak ke Jakarta untuk ke Mangga Mall 2. Ni tempat shopping tau. Sesape yang berniat nak shopping, sila lah tukar duit banyak-banyak. Mangga Mall 2 ni banyak jual kasut, beg tangan berjenama gred AAA (maaf kalau salah) Menurut kak Naza, shopping kat sini lebih baik dari shopping kat Pekan Baru Bandung. Eh pekan baru ke pasar baru? Hmmm..lebih kurang la tu.

apelah pak rohman ni fikir. customer gile dari malaysia agaknya. sampai-sampai terus amik gambar

Perjalanan dari airport Bandung ke Mangga Mall 2 mengambil masa lebih kurang tiga jam sekiranya perjalanan lancar. Kami datang hari bekerja, jalan tak jem sangat. Pak Rohman cakap kalau nak ke Mangga Mall hari sabtu dan ahad, memang jalan jem. Sepanjang perjalanan aku hanya membuta sebab mengantuk sangat. Tapi sempat la melihat pemandangan sekeliling. Teruja bila dapat tengok keindahan alam ciptaan Allah. Selama ni banyak tengok bangunan je kat Malaysia T_T

Sebaik saja sampai di mangga mall 2, pak rohman bawak kami cari simkad. Aku suggest kat siapa-siapa yang nak ke Indonesia, belilah simkad SIMPATHI (ejaan aku x ingat betul atau tak) sebab simkad ni murah. Masing-masing nak telefon keluarga kat Malaysia untuk bagi tau kami dah selamat sampai. Harga lebih kurang RM15 sekali dengan topup. Kalau convert duit Rupiah aku tak ingat masa tu aku beli berapa rupiah. Maaf ye. Yang penting tau harga dalam Malaysia sebab nak buat perbandingan. Nanti tak la kena tipu =D

Pemandangan dari tingkat paling atas MANGGA MALL 2 tapi tak ingat tingkat berapa sebab supir kami parking kat situ.

Sepatutnya kami akan bermalam di hotel, Alhamdulillah kami dapat jimat kos sebab pelanggan kak Naza jemput kami bermalam di rumah dia. Riang hati tak terkata. Selepas habis bershopping di Mangga Mall2, kami pergi ke alamat rumah Pak Nanang. Sebelum sampai rumah, Pak Nanang belanja kami makan masakan padang. Perut memang dah berkeroncong. Sejak sampai di airport memang kami belum jumpa nasi. Bila dah jumpa nasi masing-masing bersemangat. Total harga makanan kami IDR2juta lebih. Aku tak ingat yang lebih berapa. Kalau di tukar ke duit Malaysia lebih kurang RM60 lebih jugak untuk enam orang makan. Murah tak? Aku pun tak pasti. Hahahahaha. Orang belanja, aku makan je =D

Owh, lupa nak bagi tau, Indonesia awal sejam dari Malaysia. Waktu solat memang semua awal.. Teruja sangat sebab aku memang tak pernah menjejakkan kaki ke negara orang lagi. Ini pengalaman pertama, so memang nak nampak kejakunan aku kat situ. Lepas makan kami terus ke rumah Pak Nanang yang tak jauh dari restoren. Aku memang dah lemau tak terkata. seharian tak tidur dan tak mandi. Masing-masing konfiden je muka tak mandi. hahahaha. Tak apa, tak ada orang yang tau kite orang tak mandi.

Sampai rumah Pak Nanang, kami mandi dan tukar baju lepas tu membuta. Aku orang pertama yang membuta. Memang penat sangat sangat sebab tak cukup rehat. Esok hari aku terjaga pukul lima. Nak solat subuh. Lepas solat aku terus ke pintu. Rasa macam nak nangis bila tengok kat luar hari dah cerah. Pukul 5.30 pagi dah macam pukul 7 pagi T_T Waktu subuh kat Jakarta leih kurang pukul 4 pagi. Tak tergamak aku nak tidur semula bila tengok hari dah cerah. Rasa bersalah dengan diri sendiri T_T

PUKUL 5.30 PAGI

Lepas sarapan dengan Pak Nanang, kami bergerak untuk ke Bandung semula dan memulakan lawatan kami ke tempat-tempat yang dah di senaraikan. Terima kasih kepada Pak Nanang dan keluarga di atas layanan baik anda. Masakan yang sedap, dan anak-anak Pak Nanang yang comel =D

beraksi kat depan rumah pak nanang sebelum memulakan perjalanan

Hari kedua, kami memulakan perjalanan ke bandung. Aku dah excited macam hape lagi. Sepanjang perjalanan, macam biasa, aku lebih banyak membuta dari melihat pemandangan sekeliling. Pak Rohman banyak ikut jalan kampung. Ada satu-satu tempat tu, boleh tengok orang berjual. Buah evokado dengan ubi keledek tersusun rapi. memang nampak best ah. Dah rupa orang terencat kami di buatnye bile setiap kali nampak benda yang menarik di mata, mesti nak menjerit. Stress pak rohman dengan kami agaknya. Sabau banyak-banyak ye Pak Rohman.

Cerita hari kedua bersambung di entri seterusnya okeh =)

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)