Skip to main content

BAJET TRIP KE BANDUNG PART 3

Assalamualaikum w.b.t

Hari kedua kami bergerak semula menuju ke Bandung. Pak Rohman dah susun elok jadual perjalanan kami untuk menjimatkan masa. Bagus Pak Rohman ni, dia bagi tau mana tempat yang berbaloi untuk di lawat dan tidak berbaloi untuk di lawat. Contohnya tempat yang tak perlu pegi sebab tak berbaloi adalah TANGKUBAN PERAHU. Tiket masuk untuk pelawat luar Indonesia adalah RM90 mengikut kadar mata wang masa kite orang pergi hari tu. Tapi kat dalam tu tak ada apa sebenarnya. Kak Naza pun cakap benda yang sama. Sebab sebelum ni dia pernah pergi.

Tempat pertama yang kami pergi DUSUN BAMBU. Sepanjang perjalanan ke Dusun Bambu, di kiri kanan kami ada banyak nursery bunga. Memang cantik sangat-sangat lah. Tak tau nak cakap macam mana untuk orang yang jakun macam aku ni. Semua pokok bunga di susun rapat-rapat. Kalau pengantin nak ambil gambar kahwin kat situ pun okeh kot. Masing-masing dah mula buat perangai terencat sebab kat Malaysia tak jumpa. haha. Gambar???? Nan hado =(

Nak masuk ke Dusun Bambu kena bayar RM1.50 dapat free satu air. Dalam rupiah aku tak ingat. Untuk masuk ke kawasan Dusun Bambu, kite kena naik WARA-WIRI. Wara-wiri bukan sejenis makanan ye, tetapi sejenis pengangkutan. Dusun Bambu ni lebih kurang macam taman botani kat malaysia. Ada banyak jenis pokok bunga, dan pokok-pokok lain yang aku tak dapat kenal pasti spesisnya.

Tak ada aktiviti lain yang kami buat selain bergambar. Dalam tu ada beberapa aktiviti lain, contoh, petik buah strawbery tapi masa kami datang strawbery nan hado. Pokok pon dah layu. Lepas tu ada aktiviti tembak menembak, apetah namanya. Aku tak ingat. Kami tak pergi pun kawasan tu sebab lepas tu nak pergi ke tempat yang lain pulak. Takut tak cukup masa.

Lepas Dusun Bambu, kite orang pergi Floating Market. Ape ade kat floating market nih? Ade taman, ade tempat makan. Nape di panggil floating market? Sebab orang yang jual makanan semua duduk dalam sampan kecik. Pembeli je duduk atas darat. Tapi pemandangan memang terbaik. Ada sediakan surau untuk solat. Kami? sepanjang masa bergambar dengan pelbagai aksi. Lupa pulak, nak masuk ke floating market, kena tuka duit kepada token dulu. Segala urusan jual beli makanan menggunakan token. Tiba di pintu masuk, dia akan bagi welcome drink. Sedapppp..

Aku dan welcome drink. sila janganbuat perangai gelojoh ye sebab air ni memang sangat panas. Kalau main teguk je, kalau tiba-tiba jadi pelat jangan tanya kenapa ye =D

Kawasan floating market agak besar, tak mampu kami nak jelajah semuanya sebab kepenatan. Hari pun dah petang dan perut dah mula buat muzik keroncong tanpa henti. Kami masing-masing tukar token IDR60000.  Cukup la untuk beli makanan sambil tengok pemandangan tasik.





Contoh token yang perlu ditukar untuk urusan jual beli sama seperti gambar bulat warna kuning dan biru.



Antara yang dicadangkan di dalam blog yang aku pernah baca, dorang suruh try pisang goreng cheese dengan otak-otak. Kami pun gigih mencari. Tak susah pun nak cari. Jalan je sepanjang sampan kecik sambil baca kat papan tanda, apa yang dorang jual.












Dah beli makanan, carilah tempat yang sesuai untuk melepak. Boleh makan dengan tenang, tempat kosong memang banyak, tak perlu nak rebut-rebut. Semua side pun boleh mengadap tasik. Agak-agak sapa nak bagi ikan makan, pilihlah meja yang betul-betul kat tepi tasik. Bila aku tengok ikan tu timbul beramai-ramai aku rasa macam nak sauk je. Lepas tu goreng. Tapi aku rasa itu ikan bela untuk hiasan sahaja... huhuhuhuhuhuhu..



Sesi mengenyangkan perut dah selesai, kami balik ke guesthouse untuk berehat. Malam kami tak plan ke mana mana sebab nak berehat. Kepenatan tahap ape tah sebab banyak bergambar dan bergelak ketawa. Aktiviti kami yang seterusnya akan aku update dalam entri yang lain =) adios..



Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da