Skip to main content

BERZIKIR SETELAH SOLAT

Assalamualaikum w.b.t..

Tafsir Ibnu Kasir:

Firman Allah s.w.t ~Dan bertasbihlah kepada-Nya pada malam hari...~ 
Maksudnya, solatlah kerana-Nya. Firman-Nya dalam surah al-Isra', 17-79. Firman-Nya, ~Dan setiap selesai solat~ Ibnu Abbas berkata, "Maksudnya ayat ini ialah bertasbih setelah solat.

Permaknaan ini diperkuatkan oleh hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, dia berkata, "Orang-orang fakir daripada kalangan muhajirin mendatangani Nabi SAW seraya berkata, Wahai Rasullullah, orang-orang kaya pergi dengan membawa darjat dan kenikmatan yang banyak. "

Baginda bertanya, "kenapa boleh seperti itu?" 

Mereka menjawab, "mereka melakukan solat sebagaimana kami juga solat, mereka melaksanakan puasa sebagaimana kami juga melaksanakannya, mereka bersedekah tetapi kami tidak boleh bersedekah, dan mereka memerdekakan hamba sahaya tetapi kami tidak mampu melakukannya." 

Maka Rasullullah SAW bersabda, "Mahukah aku tunjukkan kamu suatu perkara yang apabila kamu lakukan pasti kamu akan mendahului orang setelah kamu, dan tidak ada orang yang lebih utama daripada kamu kecuali mereka yang melakukan seperti yang kamu lakukan. Iaitu bertasbih, bertahmid dan bertakbir sebanyak 33 kali setiap selesai melaksanakan solat (wajib)." 

Kemudian mereka bertanya kembali, "Wahai Rasullullah, saudara kami yang kaya mendengarnya sehingga ketika kami melaksanakan hal tersebut mereka pun melaksanakannya seperti kami." 

Kemudian Rasullullah SAW bersabda, "Itu merupakan kurnia Allah, Dia berikan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki."

Menurut pendapat kedua, makna "wa adbaras sujudi" ialah solat dua rakaat setelah solat maghrib. Ini diriwayatkan daripada Umar, Ali, Al-Hasan (putera Ali), Ibnu Abbas, Abu Hurairah, Abu Umamah. Dan ini menjadi pegangan Mujahid, Ikrimah, Asy-Sya'bi dan yang lainnya. Imam Ahmad meriwayatkan daripa Ali, dia berkata, Rasullullah SAW biasa melaksanakan solat dua rakaat setiap selesai solat wajib kecuali subuh dan asar. 

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan daripada Ibnu Abbas, dia berkata, "Suatu malam aku tidur di rumah Rasullullah SAW, baginda solat dua rakaat khafifatain (yang ringan) sebelum solat subuh, kemudia n keluar rumah untuk solat subuh seraya bersabda, "Wahai Ibnu Abbas dua rakaat sebelum subuh ialah idbarun nujum (terbenamnya bintang-bintang) dan dua rakaat setelah maghrib ialah adbaaras sujuud." Ibnu Kasir, Tafsirul Qurani'l Azimi, Jilid 13, 1421 H/2000 m:203-204.

*********************************************************************************

Hadis Nabawi:

Daripada Abu Hurairah daripada Nabi SAW bersabda, "Barang siapa yang bertasbih kepada Allah selesai solat sebanyak tiga puluh tiga kali, bertahmid kepada Allah tiga puluh tiga kali, dan bertakbir kepada Allah tiga puluh tiga akli, kesemuanya berjumlah sembilan puluh sembilan, selanjutnya disempurnakan menjadi seratus dengan membaca La ilaha illallah wahdahu la syariklahu, lahul mulku walahul hamdu wahuwa 'ala kulli syai'in qadir, maka kesalahan-kesalahannya diampuni baginya dosa walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis Riwayat Muslim, Sahih Muslim, Juz 1, No. Hadis 597, 1412 H/1991 M:418)

Sumber: Terjemahan Al-Quran Resam Utmani keluaran Karya Bestari.


p/s: Info ini hanya dari pembacaan semata. Sila rujuk kepada yang lebih pakar, ustaz/uztazah/ahli ilmuan untuk keterangan lebih jelas supaya tidak timbul kekeliruan. Sebarang teguran sekiranya terdapat kesilapan amatlah dialukan. Semoga Allah s.w.t merahmati insan-insan yang sentiasa dahagakan ilmu dan berkongsi dengan orang lain. Amin. Terima kasih.

Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)