Skip to main content

GREAT STORY ~ gINGER The Cat (part 6)

Assalamualaikum w.b.t.

Panas betul sekarang ni. Malam-malam lagi la terasa panas sebab rumah aku tak ada air cond. Waktu siang aku kat ofis, ofis ade air cond, jadi tak de rase panas sangat. Rasa macam nak mandi air ais je. Kipas ni kalau boleh kuatkan sampai nombor lima, memang dah lama aku pulaskan. Tapi kipas malaysia memang sampai nombor tiga je, ke memang kelajuan kipas kat dunia ni sampai nombor tiga je??? krik krik krik....

Nak cite pasal kucing sebenarnya bukan nak cita pasal kipas. Kipas tu cuma muqadimah je..Hahahahaha.. Melampau sangat muqadimah aku..

Sambung entri semalam pasal anak kucing baru tu yang dah semakin sihat dan makin kuat makan. Dia dah start main-main dengan Oyen sambil membantu menyepahkan rumah bersama-sama. I loike!!! Tapi di sebabkan aku kasih dan sayang pada anak-anak bulus ni, tiap-tiap pagi aku akan bersihkan rumah dulu. Tak de la tiap-tiap pagi. Agak-agak dah bersepah teruk sangat, aku kemas la. Kang housemate aku yang lain tak selesa pulak. Alhamdulillah, housemate aku semua suka kucing kecuali sorang tu, dia memang takut kucing. Tapi Oyen memang tak takut langsung dengan dia =P

Aku dok pikir la nak bagi nama apa kat anak kucing yang baru ni. Memandangkan die ni gugurl, name pun kena gugurl la. Takkan nak panggil die Oyen jugak. Kang keliru jantina budak dua ekor tu. Setelah aku pikir-pikir, aku nak letak nama mimi kat dia. Tapi bila aku panggil dia mimi, macam geli pulak aku rasa. Tak kena langsung nama tu dengan dia.  Dan disebabkan itu, aku telah menukarkan namanya daripada mimi kepada MOMO... hahahhahaha..baru rock! Momo pun macam suka je dengan nama tu. Maknanya dia redha nama Momo lah tu...kihkihkih..

So dalam rumah ni ade Oyen dan Momo yang nakal. Sejak ada Momo, Oyen tak gigit dah kaki dengan tangan kite orang. Die main dengan Momo je. Tapi kesian la kat Momo sebab mase tu die kecik sangat berbanding dengan Oyen yang sekali ganda besar daripada dia. Kalau main, Momo asik menjerit je. Kesian aku tengok. Si Oyen bukan main syok lagi menyepak si Momo. Kate bergurau. Gurau kasar tu dik....

One day....................................................................................
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Oyen yang sememangnya kuat makan, jadi tak selera makan. Main pun kurang. Dia asik tidur je. Paling ketara mata dia yang sentiasa bulat dah jadi kuyu. Aku yang kurang pengetahuan pasal kucing, bawalah si Oyen ke klinik haiwan sebab dia dah mula cirit birit. Kesian Oyen. Sampai je kat klinik, lepas siap register, oyen dengan momo di panggil masuk ke dalam bilik. Masing-masing kena timbang. Rupa-rupanya Oyen di serang oleh cacing dalam ususnya. Jangkitan daripada Momo. Sepatutnya aku tak boleh bagi Oyen dengan Momo share litter box. Sebab dari situ la jangkitan bermula.

Lagi pun Momo stray cat. Oyen pulak aku tak vaksin lagi, so senang la dia dijangkiti kuman. Ni first time aku bawak kucing pegi klinik. Seperti yang aku pernah dengar sebelum ni, kos rawatan kucing lagi mahal daripada kos rawatan manusia. Jadi aku bawak budak-budak dua orang ni time gaji. Kang dah dapat rawatan tapi tak mampu bayar, mau aku duk tepi klinik mintak sedekah =(

Memang seperti yang dijangka, bil dia memang boleh buat aku tercekik. Tapi aku pejam mata je demi Oyen. Lagi pun bill tu mahal sebab aku bawak dua ekor sekali. Kakau sekor je mungkin tak semahal tu.

Sejak ade budak nakal dua ekor ni, aku ade jugak google pasal penjagaan kucing. Bukan ape, susah hati sangat kalau aku tengok dorang tak sihat. Kesian. Dah biasa tengok dorang aktif, tiba-tiba dorang jadi pasif, rasa x sampai hati pulak. Biarlah awal-awal ni berhabis duit dulu. Rezeki Allah kan luas =)

Kalau aku balik kampung, memang aku hangkut dorang balik sekali. Nasib baik perjalanan cuma ambil masa dua jam setengah. Sepanjang perjalanan dorang banyak tidur dalam kereta.

Lepas raya cina Momo dah sihat, tapi cirit birit Oyen tak stop lagi. Tapi dia still aktif. Jadi tak la risau sangat. Tapi cirit birit dia agak teruk. So lepas raya cina hari tu aku bawak lagi Oyen pergi klinik. Doktor cakap mungkin usus dia ada masalah apatah. Aku pun tak tau ape terms yang dorang gunakan. So doktor suggerst bagi makanan diet yang termsnya aku tak tau jugak. Buat penat je doktor tu explain kat aku. Tapi kalau pergi klinik memang dorang akan suggest makanan tu la kalau kucing korang mengalami masalah macam Oyen. Tapi aku tak beli pun makanan tu sebab dalam tu ade campuran pork. tapi tak banyak la. Tapi aku pun tak sanggup nak bagi Oyen makan benda alah tu. Kang nak kena samak bagai. Dah la aku selalu peluk budak dua ekor tu.

Doktor suggest aku guna cara tradisional. Bagi dorang makan dada ayam rebus. Kelas kau jah. Aku pun jarang makan ayam. Aku pun apa lagi, terus gerak pegi mymydin beli dada ayam. Stok untuk tiga hari. Budak budak tu pun, mentedarah tak ingat dunia bila dapat dada ayam. Gelojoh tahap ape tah. Sedap sangat ke dada ayam tu. 

Dada ayam dah habis Oyen punye cirit birit pun still tak okeh. Aku hangkut lagi pegi klinik. Kali ni jumpa doktor lain. Dia suruh gak aku bagi Oyen makan makanan diet tu, tapi kali ni dia bagi yang kering. Brand Royal Canin. Cuma yang ni pihak Jakim belum sahkan samada kandungan makanan ada enzim ba alip ba ya ke tak. Aku tak sempat tolak, doktor tu dengan selamba badak amik dan terus letak kat kaunter bayaran. Kau tahu bape harge 2.5 kg Royal Canin tu????????? Jeng jeng jeng....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Harga asal RM90++
selepas diskaun 20% dpt la dalam RM80++ kot. 
Untuk memulihkan tekstur najis Oyen dan Momo, dorang ni kena makan yogurt tau. Aku ingat yogurt yang macam kita selalu makan tu. Aku dah beli satu bekas kat rumah nak bagi kat budak-budak ni makan. Tapi aku dok pikir la, macam mana aku nak suap benda ni kat mulut depa?

Rupa-rupanya kat klinik memang ade yogurt khas untuk dorang. Harga dia lagi mahal daripada yogurt yang selalu kita makan. T_T

Tapi tak apalah. Demi kesihatan anak-anak kuturutkan jua. Asalkan dorang sihat. Macam ni la agaknya perasaan mak-mak ye. Hahhahha...Dah rase macam jande anak dua pulak.

Alhamdulillah setakat hari ni dorang dah semakin okeh Momo pun dah di vaksin. Oyen je yang belum lagi. Tapi la ni mata dorang nampak macam berair. Ada lagi yang tak kena la tu. 

Tak apalah. aku cuma doa, Allah luaskan rezeki kami dan mudahkan rezeki kami supaya aku dapat jaga budak-budak bulus dua ketul ni =)

Aminnnn...

Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)