nuffnang

Monday, April 8, 2013

Cerpen ~ Pengantin Gila-Gila Part 3

Assalamualaikum & Selamat Pagi Semua....!!!!!!!!! =D sambungan cerpen Pengantin Gila-Gila part 3..Selamat membaca =)

**************************************************************************************

Part 3
Serata tempat kami pergi untuk mencari baju aku. Kesian Qaliff, semua  yang kami jumpa tak kena pada mata aku. Banyak sangat yang tak kena. Tapi suami kesayangan aku tetap bersabar melayan kerenah aku. Tak pernah bersungut dan tersenyum je. Aku pula  yang rasa bersalah.
"Sayang ok ke tak ni? Kalau penat kita balik dulu. Esok Min keluar cari sendiri." Waaaaa...Aku memang pandai bab buat ayat serba salah. Habis sayang menyayang aku keluar. Kalau 'time' tak kisah, perkataan sayang tu memang payah nak keluar dari mulut aku. Umpama perkataan 'sayang' dari aku harganya berjuta-juta ringgit sekali sebut.
"Qal ok la. Takut Min je yang penat. Ada banyak lagi tempat yang kita tak pergi. Awal lagi, kita cari sampai dapat." Qaliff pula yang bersemangat. Aku tersengih. Mesti dia tau ayat drama aku tadi. Bukannya dia baru kenal aku. Hehehehhe..Sorry encik suami. Isterimu ini memang begini. Ku harap kau bersabar melayan kerenah yang entah apa-apa ni.
"Sayang, try yang ni." Qaliff hulur pada aku sehelai gaun warna krim. Cantik tapi sesuai ke aku yang dah mengembang ni nak pakai gaun tu? Aku tak ambil pun baju tu dari tangan Qaliff.
"Ambil la, try dulu. Mana tau okey." Qaliff tolak aku ke dalam bilik persalinan. Terpaksa la aku cuba. Tudung aku dah tak macam tudung. Berpuluh kali buka dan pakai. Senget benget aku rasa. Pin tudung dah naik sampai ke pipi kot. Malas dah aku nak betulkan. Biar la orang nak pandang pun. Suami aku tak kisah, dia orang pula yang terlebih kisah.
Aku keluar dari bilik persalinan. Aku tengok diri aku sendiri atas bawah. Macam tak kena. Tapi aku tengok laki aku dah tersenyum lebar. Lawa sangat ke bininya ni?
"Okey ke?" Soalku was-was. Qaliff tarik aku ke cermin. Dia pandang atas aku atas bawah kemudian tersenyum. Ibu jarinya terangkat ke atas. Kening aku pun terjungkit ke atas. Tak yakin langsung.
"Okey la ni. Serius. Kalau Min tak percaya, Min tanya adik tu." Qaliff suruh aku tanya pendapat pekerja butik. Aku memang malas nak layan dengan arahan dia. Aku rasa memang  tak sesuai sangat baju ni dengan aku. Memang la cantik tapi macam tak padan dengan badan aku yang agak gempal sekarang ni.
"Betul cakap suami akak. Baju ni sesuai dengan akak." Aku tak tanya lagi, pekerja butik dah bagitau pendapat dia. Kalau baju ni tak sesuai dengan aku pun kau kata sesuai jugakkan. Siapa  yang tak nak untung.
"See, kan Qal cakap. Memang sesuai dengan Min." Aku tarik nafas panjang-panjang. Yang sebenarnya aku pun dah letih berjalan. Kalau Qaliff sendiri beriya-iya meyakinkan aku, aku terima je la. Ikutkan je pilihan dia. Kalau aku di ketawakan kawan-kawannya nanti, isteri dia juga. Kalau tak banyak, sikit pun mesti terkena tempias malu. Gasak lah...
"Okeylah okeylah. Min ikut cakap Qal." Aku pandang muka Qaliff yang terserlah riak kepuasannya. Aku masuk balik bilik persalinan. Aku pandang lagi diri aku kat cermin. Seolah-olah tak percaya aku pakai gaun yang ala-ala pengantin dengan badan yang sebegini rupa. 
Malas nak fikir, aku terus tukar baju aku semula. Aku ternampak tanda harga yang tergantung dileher baju. Nak tercekik aku tengok harganya. Ni yang membuat aku rasa nak batalkan pembelian. Walaupun suami aku berkemampuan tapi aku ni bukan isteri pisau cukur. Dari kecil aku dah di ajar untuk bersederhana. Aku keluar sambil pegang gaun. Muka dah mencuka. Qaliff pandang pelik.
"Kenapa ni?" Soalnya sambil memaut dagu aku supaya memandangnya. Aku hulurkan tanda harga baju pada Qaliff. Qaliff tengok, kemudia dia ketawa. Hairan aku, tengok tanda harga pun nak ketawa.
"Tak apa. Ambil je. Qal suka baju ni." Qaliff memujuk aku.
"Tapi mahal sangat." Jawabku jujur.
"Bukan selalu. Min pun tak pernah minta apa-apa dari Qal. Anggap ini hadiah dari Qal." Wah, pandainya suami aku memujuk. Betul ke aku tak pernah minta apa-apa dari dia? Kalau betul tak pernah, lepas ni aku nak minta banyak-banyak. Itu jam, jangan buat-buat tak hengat..
Aku diam. Tak tau nak terima ke tidak niat murni sang suami. Harganya terlalu mahal dan aku rasa sangat-sangat tak berbaloi. Harga sehelai baju ni boleh beli berhelai-helai lagi baju yang lain. Tidakkah itu satu pembaziran???
Qaliff peluk aku. Malu mak nokkk...Kalau nak romantik pun jangan la kat sini. Aku tengok pekerja butik ni dah tersengih-sengih.
"Qal, orang tengok, malu la." Aku tolak Qaliff perlahan.
"Biar la. Bukannya dosa pun. Sayang ambil gaun ni ye. Kalau Min sayang Qal, you beter take it." Ni yang aku tak suka main ugut-ugut. Kalau aku tak ambil nak kata aku tak sayang dia la tu.
"Kalau Min tak nak ambil?" Soalku sengaja nak menguji.
"Kalau Min tak ambil, maknanya Min tak sayang Qal." Jawab Qaliff bersahaja. Memang tepat jangkaan aku. Dah agak dah. Guna taktik lama. 
"Teori tu tak boleh pakai." Aku juga tidak mahu mengalah. Penyudahnya aku dengan Qaliff bertekak dalam butik. 
"Kalau betul seorang isteri sayangkan suaminya, dia akan menerima hadiah pemberian dari suami tanpa bantahan." Laki aku pun tak nak kalah. Nak juga aku ambil gaun yang harga dah sama macam harga downpayment motor. Korang agak sendiri la downpayment motor berapa.
"Kalau pemberian suami itu di rasakan terlalu besar dan boleh digunakan untuk keperluan lain?" Aku saja nak cari pasal lagi dengan Qaliff. Nak tau apa jawapan yang akan dia bagi. Konon-konon macam aku ni penjimat sangat kan.
"Min tak sayang Qal kan?" Soal Qaliff serius. Dia kalah rupanya. Dia melepaskan pelukan di pinggang aku, Dia merajuk ke? Sumpah aku tak pernah tau dia pandai merajuk dan aku tak pernah menghadapi situasi sekarang ni.
"Min sayang la suami Min yang kacak ni." Aku masih lagi sempat bergurau. Nasib la. Memang perangai aku macam ni.Hahahahaha
"Kalau betul sayang Qal, kenapa susah sangat nak terima apa yang Qal belikan untuk Min?" Soalnya serius. Jantung aku dah berdenyut laju. Rasanya muka aku dah pucat tengok perubahan Qaliff  yang tak pernah aku duga. Takutnyaaaa!!!!!
"Bukan tak nak terima tapi mahal sangat. Min tak reti pakai baju mahal-mahal ni, lepas tu Min rasa macam membazir." Perkataan membazir tu aku sebut perlahan sikit. Takut kalau-kalau dia bertambah hangin dengan fiil aku.
"Membazir???? Ok fine. Pergi letak balik gaun ni. Suka hati Min la nak pilih baju apa lepas ni." Waaaaaaa....Qaliff mengamuk. Rasa macam nak pengsan saat ni. Menyesal aku bergurau dengan dia. Ini betul-betul atau main-main? Memang dia betul-betul hangin.
Qaliff rampas gaun dari tangan aku. Dia hulur gaun tersebut pada pekerja di situ. Aku dah terkebil-kebil macam ayam berak kapur. Kaki ni dah rasa macam kena paku. Tak mampu nak bergerak ke mana-mana. Pekerja-pekerja kat situ pun terkejut beruk tengok kita orang. Tadi romantik sangat. Sekarang hamik kau.. Dapat tengok laki aku macam singa lapar. Sebelum kawin aku yang jadi singa lapar. Sekarang dah terbalik.
"Qalllll..." Itu je yang mampu keluar dari mulut aku. Perlahan...Air mata tak payah cakaplah. Dah macam air terjun. Aku tak peduli orang nak cakap apa. Yang pasti masa ni hati aku memang rasa macam kena cincang dengan pisau daging. Qaliff yang pada mulanya macam nak blah tinggalkan aku, terus tak jadi bila tengok aku tersedu-sedan. Dia peluk aku. Menenangkan aku yang dah macam orang sasau. Aku rasa memang comot betul aku masa ni. Nasib baik hingus pun tak meleleh sekali. Yarrrkkkkkk!!!!!!!
"I'm sorry." Qaliff peluk aku. Tau gabra tengok aku menangis. Hahahahhahaha..Tapi muka dia nampak macam bersalah gila. 
"Min yang patut minta maaf. Min ambil gaun tu." Sudahnya aku  yang mengalah. Tak nak dah menguji Qaliff. Berdosanya aku buat suami aku tersentap. Huhuhuhu..Kanda, ampunkan dinda please..
"Betul nak gaun tu?" Qaliff tanya aku macam tak percaya. Aku angguk je la. Hati ni macam dah nak tercabut tengok dia marah. Lepas ni sumpah aku tak buat dah.
"Habis tu tadi kenapa tak nak ambil?" Hishhhhh....suami aku ni, orang dah nak, dia pula yang banyak tanya. Pergi je la bayar. Ni yang rasa macam aku pulak yang nak jadi singa betina. Aku diam je. Malas sudah mahu layan.
Qaliff masuk dalam butik semula dan bayar harga gaun. Hehehehehe...Kesian suami aku. Dah la penat bawa aku ke sana ke mari. Bila dah dapat aku pula buat perangai.
Muka dah tak macam singa lapar. Keluar-keluar senyum sampai ke telinga. Aku dah tak mampu nak tersenyum. Kecut perut masih belum kembang lagi. Gasaklah. Duit kanda, bukan duit dinda. Lepas ni kalau aku minta barang lain dia tak bagi, siap!
"Untuk isteri kesayangan Qal. Finally....I'm a winner!!!!" Apa hal suami aku ni? Tetiba jadi macam tu? Dia hulur beg gaun pada aku. Muka aku dah memang sah sah menunjukkan wajah yang sangat pelik.
Qaliff duduk sebelah aku sambil tersengih. Tadi marah sangat, sekarang tersengih macam kerang busuk. Ni mesti ada apa-apa.
Dah penat bertengkar, dah penat berjalan, aku decide untuk balik rumah. Rasa nak tercabut kaki aku ni. Muka dah comot macam apa. Mood Qaliff pun automatik jadi ok. Tak macam tadi. Dalam kepala otak aku ni memang tak berhenti berfikir. Sambil berjalan aku renung wajah suami aku yang asyik tersengih. Entah apa yang dia fikir agaknya. Yang pastinya memang dia sedang berfikir sesuatu.
Lepas masuk dalam kereta, aku pandang Qaliff. Dia pandang aku pelik kenapa aku pandang dia macam nak telan. Kening dia terjungkit. Muka dah senget benget. Aku tau dia nak ketawa...Dan..
"hahahhahahahahahahahhahahahhahahahahhahahahahahhahaha.." Qaliff ketawa berdekah-dekah. Memang saat tu aku rasa macam nak hempuk je suami aku ni. Naluri aku ni memang sentiasa betul. Kurang asam betul suami aku ni!!!!!!!!!!!!!!!
*********************************************************************************

2 comments:

Golden Rose said...

kurang asam punya Qaliff....best cita ni...teruskan lagi

Tihara said...

menarik cerpen ni :)

anda mungkin meminati: