nuffnang

Monday, April 8, 2013

Cerpen ~ Pengantin Gila-Gila (Part 2)


Part 2
Sejak menjadi suri rumah tangga sepenuh masa, berat badan memang tak dapat di bendung. Semua saiz baju dah bertukar menjadi semakin besar. Qaliff?? Dia okey je, setakat ini. Selepas ni tak pasti. Huhuhuhuhu. Telinga ni dah tebal macam telinga gajah bila selalu kena perli dengan sanak saudara. Mula-mula dulu sentap juga. Tapi lama-lama aku malas nak ambil tahu, suami aku pun tak kisah aku gemuk gedempol dia orang pula yang terlebih sibuk ambil tahu pasal berat badan aku.
Yang paling 'concern' pasal berat badan aku adalah jiran mak mertua aku. Mak cik Kiah propa. Propa tu aku yang sengaja tambah. Asal aku balik rumah mertua, mesti ada yang dia nak tegur kat badan aku ni. Pipi tembam la, bontot melebar la, lengan dan berisi la, dagu dah ada dua la. Macam-macam, sampai tahap bila aku balik kampung, make sure dia tak menempel depan pintu pagar rumah mak mertua aku, baru aku suruh Qaliff berhenti kereta. Kalau tak, jangan harap la aku nak masuk rumah. Nasib baik dapat suami yang memahami, diikutkan aje la kehendak aku  yang mengarut-ngarut ni.
"Min mengandung ke?" Gulp...nasib baik tak tersedak air oren kat dalam mulut. Aku pandang mama dengan mata yang terkebil-kebil. Aku salah dengar ke apa.
"Mama tanya apa tadi?" Soalku semula.
"Min mengandung ke? Sebab mama tengok badan Min nampak berisi." Waaaaaaaa...mama pun dah tersalah anggap dengan berat badan aku ni. Padahal mana ada aku mengandung.
"Belum ada rezeki lagi mama." Jawabku selamba sambil membasuh cawan di singki. Nak tersentap pun ada, tapi fikir balik tak payah la nak tersentap, bukannya mama perli aku. Dia cuma bertanya, ye tak.
"Tak mengapalah, yang penting usaha. Nanti ada la tu. Mama tak sabar nak menimang cucu. Min dengan Qal merancang ke?" Mama pandang aku. Mesti dia ingat aku dengan Qal merancang. Umur kami tak sesuai untuk merancang-rancang ni mama. 
"Eh, tak adalah mama. Tak ada rancang apa-apa pun. Belum ada rezeki. Mama jangan risau, kalau dah melekat nanti cepat-cepat Min bagi tau mama. Umi dekat kampung tu pun dah sibuk bertanya. Tapi dah memang tak ada. Min nak buat macam mana." Jawab aku selamba. Mama cuma tersenyum.
"Nanti Qal usaha lebih sikit ye mama." Entah dari mana suami aku ni muncul, tahu-tahu dia menyampuk. Dia berdiri disebelah sambil memeluk bahu aku. Mesti dia ni baru mandi. Wangi semacam je.
"Salam tak ada tetiba menyampuk cakap orang." Ejekku sambil mengerling kearah Qal. Mama cuma tersenyum melihat gelagat kami.
"Apa pulak menyampuk, Min dengan mama cerita pasal Qal jugakan." Qaliff jelir lidah kat aku. Aku tarik hidung dia. Dia cubit pula pipi aku. Mama hanya  geleng kepala. Malas agaknya nak layan kerenah kami berdua.
"Mama tanya apa tadi?" Qaliff berbisik di telinga aku. Perlu ke nak berbisik, tak ada orang kot kat dapur ni. Romantik tak kena tempat betul suami aku ni.
"Tanya Min mengandung ke tak." Jawabku selamba. Qaliff sudah tertawa. Aku tumbuk perut dia, tak kuat pun. Aku sayang kot suami aku ni.
"Mama dah tanya maknanya kita kena usaha lebih." Qaliff berbisik kat telinga aku. Aku rasa muka aku ni dah merah padam. 
"Jangan nak over sangat boleh tak?" Aku jegilkan mata kepada  Qaliff. Dia sudah ketawa besar tengok muka aku yang entah rupa apa. Dia peluk aku sambil cium dahi aku. Akhirnya aku juga ketawa. 
*********************************************************************************
"Sayang, Min gemuk sangat ke?" Aku dah tak mampu untuk berdiam diri. Pertanyaan mama tentang kadar kenaikan berat badan aku yang sangat ketara menyebabkan aku jadi tak senang duduk.
"Tak adalah. Qal rasa Min comel kalau macam ni. Sedap nak peluk hari-hari." Sempat lagi dia buat lawak. Aku punya la serius. Aku tarik buku dari tangan Qaliff dan memaksanya merenung aku. Dia akur dengan kehendak aku.
"Min serius ni.." Rengekku. Qaliff mengukir senyuman. Pipiku diusap lembut.
"Qal tak ada masalah kalau berat badan Min naik sekali pun. Kenapa risau sangat ni?" Soal Qaliff. Aku cuma mampu menundukkan wajah. Terngiang-ngiang kata-kata Kak Kiah propa jiran sebelah rumah mama.
"Kau, kalau tak pandai jaga badan, laki kau cari yang lain tau. Dah la laki kau tu hensem, kaya pulak tu. Perempuan mana yang tak nak. Kalau aku pun aku nak." Wah wah wah kak kiah propa ni. Melebih lebih pulak dia. Aku ganyang mulut kau nanti baru tau. Sebenarnya kau yang nak kat laki aku kan. Stress aku dapat jiran menyibuk macam ni.
"Sayang.." Qaliff mengawang-awangkan tangannya depan muka aku. Hilang terus muka kak Kiah propa.
"Kenapa tiba-tiba termenung ni? Ada apa-apa yang Qal tak tau?" Soal Qaliff lembut sambil meramas jari aku. Nyaman sungguh. Kalau ikutkan hati, nak je aku suruh dia urut satu badan. Gaya macam aku pula yang keluar bekerja kan. Padahal aku duduk terbongkang je kat rumah. Ada hati nak suruh laki sendiri jadi kuli.
"Kalau Min gemuk, Qal sayang Min lagi tak?" Soalku perlahan. Qaliff tersenyum lagi. Asal tanya aku tanya je, tersenyum. Sejuk hati aku tengok. Nak marah pun boleh tak jadi nak marah.
"Kenapa tanya soalan macam ni? Min tak percaya pada Qal ke?" Soal Qaliff lembut. Tiada riak marah di wajahnya. Aku cuma menggeleng.
"Maksud geleng tu Min tak percaya pada Qal atau percaya pada Qal?" Qaliff menyoal aku lagi.
"Tak, Min percaya pada Qal..tapi..." aku menjawab dengan jujur tetapi tidak dapat meneruskan percakapan. Qaliff menggosok bahu aku lembut sambil tersenyum seolah-olah tahu apa yang hatiku sedang rasakan.
"Qal sayang Min di dunia dan akhirat, Insyaallah. Qal terima semua perubahan pada diri Min. Tidak pernah terlintas di hati Qal untuk menyayangi Min hanya ketika Min sempurna sahaja. Qal terima segala kekurangan Min sebelum dan selepas. Qal tau, ni mesti Min terpengaruh dengan cakap kak Kiah propa kan?" Soal Qaliff sambil mencuit daguku. Aku hanya mengangguk.
"Abaikan aje kak Kiah propa tu. Apa yang dia cakap, masuk telinga kanan keluar telinga kiri je." Qaliff berpesan.
"Tapi dia sendiri mengaku dia ada hati dengan Qal." Aku mengadu padanya. Qal sudah ketawa.
"Dia sendiri yang cakap dekat Min. Qal ketawa pula. Kalau dia yang Qal pilih memang Min tak boleh terima kenyataan. Silap hari bulan Min tinggal dekat hospital sakit jiwa." Qal cepat-cepat tutup mulut aku daripada bercakap yang bukan-bukan.
"Sayang, jangan cakap yang bukan-bukan. Tak sanggup Qal tengok kalau apa-apa terjadi pada Min. Pasal kak Kiah tu, kalau betul Qal pilih dia jadi isteri kedua, maknanya ada something wrong. So, Min kena bawa Qal cepat-cepat berubat."
"Qalll!!!!" Aku sudah separuh menjerit mendengar kata-kata Qaliff yang membuatkan aku lagi kecut perut. Kalau kata-katanya jadi kenyataan macam mana. Naya aku bermadu dengan orang tua kerepot. Ku lihat Qaliff bersusah payah menahan tawanya daripada meledak. 
"Qal serius la. Kenapa Min menjerit pulak. Nak cakap lebih-lebih takut nanti betul-betul dapat. Tapi memang setakat ni hati Qal untuk Min seorang. Bukan untuk kak Kiah propa atau orang lain." Qaliff mengangkat tangannya tanda bersumpah. Aku pun nak tergelak tengok cara dia bercakap. Tak pasal-pasal nama kak Kiah menjadi topik perbualan kami. Tersedak-sedak kak Kiah di rumah agaknya. Lantak kau la kak Kiah, siapa suruh suka ambil tau sangat pasal aku.
"Setakat ni? Maknanya ada potensi la hati Qal tu berubah?" Soalku dengan mata yang mengecil. Qaliff sudah ketawa. Ketawa je kerjanya.
"Qal ni manusia biasa. Qal faham perasaan Min. Kalau boleh Min nak Qal berjanji hati ni untuk Min seorang. Tapi kadang-kadang Allah nak uji salah seorang dari kita. Sebab tu Qal beritahu begitu. Tapi Qal nak isteri kesayangan Qal ni tahu, Insyaallah Qal akan jaga sebaik mungkin hati ini untuk Min seorang. Kalau kita berpisah sekali pun, hanya di sebabkan mati. Hari-hari Qal berdoa semoga jodoh kita berpanjangan hingga akhirat. Qal harap Min pun macam tu juga. Clear tak?" Qaliff menyoal aku semula. Aku? Emmmm..Clear tapi kurang berpuas hati.Hahahahaha..Gurau je tapi dalam hati masih ada kerisauan.
"Termenung pulak dia." Qaliff mencuit hidung aku yang tak berapa nak mancung. Aku cuma tersengih.
"Min faham. Semua tu risiko. Min tahu dan sedar, kita tak dapat lari dari ujian. Min pun harap Min kuat untuk berhadapan dengan ujian-ujian yang akan datang. Cuma Min tak dapat bayangkan macam mana keadaan Min, kalau Qal tinggalkan Min. Indahnya cinta yang Allah beri pada Min bila menjadi isteri Qal." Aku peluk Qaliff erat. Terasa ingin mengalir air mata aku. 
"Apa saja ujian yang datang, kalau kita bersabar, Insyaallah ada jalan keluar. Min kena ingat tu.." Aku cuma mengangguk mendengar pesanan dari Qaliff. Nak kata semua masuk dalama kepala tak juga. Entah la aku ni. Bila la nak jadi matang.
"Good girl." Qaliff gosok kepala aku. Macam kucing. Aku cuma tersenyum. Tamat perbualan kami yang di mulakan dengan topik kak Kiah propa.
*********************************************************************************
Sejak menjadi suri rumah tangga sepenuh masa, kerja aku selain daripada memasak dan mengemas rumah, aku buat part time jual perfume melalui internet. Lepas la juga duit nak membeli belah. Kesian suami aku kalau tiap-tiap bulan aku pau dia. Kalau duduk diam je kat rumah alamtnya mati kutu la aku. Qaliff tak bagi aku bekerja. Katanya dia nak aku memasak. Dia tak suka makan kat kedai. Tak kisah la aku pandai memasak atau tak. Kalau tak pandai boleh belajar. Memang aku tengah belajar memasak pun. Setakat ni banyak juga resepi yang aku belajar. Tapi bukan tahap mahir sangat la. Kalau setakat nak sumbat tekak aku dengan Qaliff, boleh la. Kalau nak nak bagi sanak saudara makan, minta ampun banyak-banyak...mau ada yang cirit birit. Tapi Qaliff  juga yang terbaik. Dia sentiasa sokong aku. Lauk aku yang  tak sedap tu pun dia kata sedap. Nak jaga hati isteri. Bukannya tekak aku ni tekak kayu tak boleh nak beza masin ke tawar ke. Tapi sekurang-kurangnya tak ada la darah aku menyirap sampai ke muka bila dia cakap macam tu. 
Bila Qaliff cuti, dia akan offer diri untuk memasak. Sebenarnya dia lagi pandai memasak daripada aku. Garam, gula, semua cukup rasa. Sampai menjilat jari la orang kata. Anak mak, macam mana tak pandai masak. Budak lelaki biasanya keluar main bola sepak, yang dia ni tak, duduk rumah tolong mak masak. Nasib baik laki aku ni bukan jenis lembut-lembut nyah. Hehehhe..Terngumpat suami sendiri pula. Walaupun suami aku ni duduk dapur, jangan sangka dia kaki bangku. Memang silap la kalau ada orang kata dia kaki bangku. Cakap la sukan apa, semua dia tahu. Aku pun tak tau la bila masa dia belajar semua tu. Rezeki aku nak dapat suami yang serba boleh. Tuah badan. Bak kata umi dengan baba, beruntung aku dapat suami macam Qaliff. Beruntung keeeee????? Alhamdulillah memang beruntung.
Next week ada jamuan makan malam di tempat keje Qaliff. Dia ajak aku pergi. Tapi aku tak ada baju yang sesuai nak pakai. Awal-awal aku cakap aku tak nak pergi tapi Qaliff paksa juga. Katanya tak nak makan sorang-sorang. Tak seronok la, ape la. Macam-macam alasan yang dia bagi sehingga akhirnya aku yang mengalah. Jadi, aku membuat keputusan untuk keluar mencari baju  yang sesuai. Tema makan malam aku tak berapa pasti. Yang pastinya aku nak cari pakaian yang  tak terlalu ringkas dan tak terlalu berlebihan. Yang penting tutup aurat dan tak memalukan suami aku. 
*********************************************************************************

No comments:

anda mungkin meminati: