nuffnang

Sunday, April 7, 2013

Cerpen ~ Pengantin Gila-Gila (Part 1)


Pengantin Gila- Gila Part 1          Seronoknya bila Qaliff ajak aku pindah rumah. Waaaa..tak lama lagi aku bakal duduk dalam rumah sendiri. Tak payah nak segan silu dengan ipar duai. Nak duduk ke, nak berdiri ke, nak terlentang ke, ikut suka hati aku. Bukan ada orang nak tengok. Ni duduk rumah mak mertua terpaksa aku hipokrit konon-konon menantu yang sopan. Sorrylah mama, hanya anakmu sahaja yang tahu perangai sebenar menantumu ini. Huhuhuhuhu..          "Okey tak rumah ni?" Qaliff soal aku. Aku?? Memang tersangat okey dah ni. Boleh sumbat enam orang 
anak
"Sangat sangat okey. By the way, thank you so much. Tapi bila Qal beli rumah ni?" Opsss, aku memang dah terbiasa panggil nama dengan suami aku since dari kita orang bercinta lagi. Cuma depan ibu mertua je aku bersayang-sayang. Qal pun tak kisah sebab dia tahu aku macam mana.
         "Dah lama. Make surprise for my lovely wife." Tersiput-siput aku malu bila Qal tarik hidung aku. Bahagianya dapat laki kaya macam ni. Opsss...pembetulan, itu bukan niat sebenar aku berkahwin dengan Qal okey. Masa mula-mula kami berkenalan punyalah compang camping laki aku ni. Ingat anak penoreh getah, rupa-rupanya...to be continue..aku tak nak bagi tau, nanti ada orang kata aku riak.
          "Tapi sebenarnya Min memang nak tinggal rumah sendiri. Segan dengan adik-adik Qal. Kalau Min ni sopan sangat tak mengapalah. Ni tak, serba serbi kurang. Masak tak pandai, makan kuat, tak friendly....."Tak sempat aku habis cakap pipi aku dah kena tarik. Sebenarnya aku tak ada niat nak cakap macam tu pun. Saja nak merendahkan diri depan Qal. Hahahahhaha..Memang aku perempuan hipokrit.
          "Tak payah nak hipokrit sangat. Macam Qal tak kenal siapa wife Qal yang sebenar. Ni topeng entah berapa tebal lekat kat muka." Tengok, baru je aku cakap, suami aku pun tau aku ni hipokrit. Aku sengih je la. Bagus la kalau dia tahu fiil pelik isteri kesayangannya ini. Sayang ke?
          "Qal faham. Kita nak spend time berdua pun susah. Kena terperap dalam bilik. Kalau dalam rumah sendiri, kat mana pun boleh nak ehem-ehem.." Ha, dah datang otak kotor suami aku ni. Tersengih-sengih macam kerang busuk.
          "Jangan nak miang sangat boleh tak?" Tangan aku laju mencubit pinggang Qal. Memanglah dah duduk rumah sendiri. Walaupun aku ni rock tapi tak ada la berani sangat kalau bab-bab macam ni. Hahahahha..Mak malu nokkkk..Kami masih pengantin baru lagi hokey....
          "Apa pulak miang?? We're husband and wife now. Tak salah pun kalau Qal nak peluk ke, nak cium ke, nak apa ke...Tak ada orang yang nak tengok. You know what dear, selama kita bercinta berapa kali je Qal dapat sentuh tangan Min, itu pun terlanggar. I'm waiting for a long time untuk peluk Min macam sekarang ni. Now, Qal dah boleh buat semua perkara yang Qal tak boleh buat sebelum ni. Hahahhaha.." Sengal betul suami aku ni. Meroyanlah tu. Nasib baiklah aku ni tak ada penyakit alergik bersentuh-sentuhan. Kalau tak aku rasa dah ada yang terpelanting kena terajang.
          "Memanglah tak boleh. Haram tau tak berpegang-pegang sebelum bernikah. Mengada-ngada. Kenapa gatal semacam je Qal ni? Mengerikan sungguh." Aku menjeling Qaliff. Muka ni aku rasa dah setebal tembok penjara pudu. Kurang asam betul suami aku ni. Sengaja nak menyakat.
          "Tau la. Tapi betulkan apa yang Qal cakap. But thankful to Allah sebab panjangkan jodoh kita. I really love you sayang. Qal akan berusaha untuk jadi suami yang bertanggungjawab." Bersungguh-sunguh suami aku angkat tangan bersumpah depan aku. Hati ni kembang kuncup. Suami kesayangan aku ni memang romantik orangnya. Kami memang padankan, orang romantik dapat perempuan rock macam aku. Saling melengkapi. Bak kata orang puteh..PERFECT!!!          "Bertanggungjawab je ke? Setianya mana? Kalau setakat bertanggungjawab tapi niat dalam hati nak penuhkan koata yang kosong lagi tu mana boleh pakai the word 'BERTANGGUNGJAWAB' tu." Aku renung wajah Qaliff yang seakan-akan orang cina tu. Dia tersenyum. Kalau you alls nak tau, senyuman dia ja boleh buat aku cair. Oh suami...
          "Insyaallah Qal akan setia pada Min sorang. Yang sorang ni pun belum tentu Qal larat nak jaga. Nakal sangat. Tapi....." Hah..ada tapi pulak suami aku ni.
          "Tapi apa?" Aku renung Qaliff dengan muka menyinga. Jantung aku ni macam nak luruh. Luar je aku nampak agresif tapi dalam hati ni...ada taman nyah. Mak ni sensitif.
          "Kalau Min benarkan, kecil tapak tangan padang bola Qal tadahkan. Hahahahahhaha" Waaaaaa..gurauan kasar apa yang suami aku cuba lakukan ni? Qaliff dah ketawa macam langsuir. Nak aja aku cekik dia sampai pengsan, turn aku pulak yang jadi langsuir. Baru dia tahu. Berani sungguh dia buat lawak yang tak berapa nak lawak. Aku tolak dia jauh-jauh dari aku. Merajuk la konon. Memang aku merajuk pun. Walau pun dia bergurau, aku memang sentap. Kata-kata tu satu doa. Tak mustahil satu hari nanti dia akan kotakan apa yang dia cakap. Air mata memang dah nak meleleh tapi aku cepat-cepat kesat. Aku tak nak Qaliff nampak. Biar la dia ketawa puas-puas dengan jenaka dia tu. Baru dua bulan berumah tangga dah ada hati  nak bergurau macam tu.
          Bukannya baru sehari dia kenal aku. Tapi memang dia baru kenal aku pun. Seminggu kami berumah tangga dia sangat terkejut bila tengok perubahan perangai aku yang mendadak. Masa bercinta, dia kata aku ni macam singa lapar. Garang sangat. Patut la tak ada orang nak. Itu la ayat yang dia cakap kat aku hari-hari. Habis tu yang kau nak kat aku siapa suruh???
          Ingat senang nak sembunyikan perangai aku yang sebenar? Aku ingat pesan umi dengan baba. Bila berkawan dengan lelaki, jaga pergaulan, jaga sikap. Jangan mudah terpedaya dengan pujuk rayu. Jangan bercakap dengan suara yang menggairahkan. Itu yang aku bertukar menjadi singa lapar. Mujur Qaliff ni lelaki yang agak baik la. Ada juga dia ajak aku keluar dating, hati ni memang la nak tapi bila lidah nak cakap 'ya' tiba-tiba pesanan umi dengan baba datang meloncat-loncat dalam kepala, terus lidah aku sebut 'tak nak'.
          Tapi aku respect, walaupun aku banyak menyakitkan hati dia, emmmmm kategori sakitkan hati ke kalau aku tolak pelawaan dia? Dia nak ajak aku keluar dating tanpa ada sebarang ikatan yang sah, kalau kau sakit hati pun ada aku kisah?? Sambung balik, aku respect sebab dia banyak bersabar dengan aku, menunggu aku yang bekerja jauh-jauh di perantauan balik ke rumah sehinggalah kami sah menjadi suami isteri. Alhamdulillah...
          "Sayanggg...." Qaliff perasan aku merajuk. Dia peluk aku dari belakang sambil mengintai wajah monyok aku. Aku cuma menjeling melalui ekor mata. Dia senyum?? Boleh dia tersenyum setelah menyebabkan aku tersentap.
          "Qal main-main je la. Min nangis??? Amazing!!!!!! Tak pernah Qal tengok Min nangis sebelum ni. Hahahahahha..Satu lagi perkara yang Qal baru tau tentang Min." Ya Allah, sabar je la aku dapat laki macam ni. Dia boleh ketawa terbahak-bahak tengok aku menangis. Hey, dulu memang ego aku setinggi gunung. Buat apa aku nak nangis untuk seorang lelaki yang belum tentu jadi suami aku? Buat membazir air mata je. Sekarang ni dia dah jadi suami aku, biarlah aku nak nangis ke nak apa. Dah memang sifat semula jadi aku macam ni cuma Qaliff je yang tak tau.
          Memang tak ada mood aku nak melayan mamat sorang ni. Aku bangun. Niat di hati nak ke dapur. Tengah tension macam ni alangkah baiknya kalau dapat makan ais krim. Qaliff terpinga-pinga bila dia tengok aku bangun. Ha, baru tau perangai isteri kau yang sebenar. Cakap main ikut sedap mulut je.      
         "Sayang....janganlah merajuk. Qal betul-betul tak ada niat nak buat macam tu. Sayang!sayang! waitttt..." Qaliff berlari kejar aku. Padan muka. Main-main lagi dengan aku.
         Qaliff tarik tangan aku. Nasib baik aku tak jatuh terlentang. Mana dan je la suami aku ni. Nak luruh jantung aku.
          "Qall!!!!" Bergema satu rumah dengan suara aku je. Tak berniat sebenarnya nak tengking Qaliff tapi terkejut yang teramat sangat.
          Qaliff pegang bahu aku. Dah tak ada lagi ketawa terbahak-bahaknya. Mesti dia terkejut tengok muka aku yang merah padam. Kesian aku tengok Qaliff terpaksa menerima kejutan demi kejutan dari aku.
          "Qal minta maaf sangat-sangat. Qal janji tak kan buat lagi. Min maafkan Qal, please." Qaliff bersungguh-sungguh minta maaf dari aku. Ya Allah, kelopak matanya bergenang. Aku rasa bersalah dengannya. Tak semena-mena air mata aku pun mengalir. Aku memang tak boleh tengok orang yang aku sayang menangis. Automatik berjangkit dengan aku. Aku peluk Qal erat.
          "Min pun nak minta maaf dari Qal. Tapi Qal kena janji dengan Min, pleassssssee..jangan bergurau macam tadi lagi. Min dah bagi tau Qal kan sebelum ni betapa Min sayang hubungan kita. Min tak reti nak sayang lelaki lain selain dari suami Min." Teresak-esak aku menangis. Sedih dan terkejut bercampur baur.
          Yeah. Memang aku baru je luahkan perasaan aku yang sebenar pada Qaliff selepas kami diijabkabulkan. Terkejut beruk dia. Macam tak percaya yang selama ni aku pun syok dekat dia. Suka hati la nak percaya ke tak. Kalau aku tak kahwin dengan Qaliff, jangan bermimpi la aku nk cakap macam ni.
          Aku senang jatuh cinta dengan lelaki kalau lelaki tu seorang yang sempoi, selamba, gila-gila yang paling penting beriman la. Kebetulan Qaliff ni menepati cita rasa aku. Memang seronok masa berkawan dengan dia. Tak sangka pulak dia berani ajak singa lapar ni bercinta. Tapi malangnya nasib dia. Bercinta dengan aku banyak pantang larangnya. Tapi dah dia yang sanggup ikut semua syarat yang aku bagi, aku okey je.Walaupun kadang-kadang perasaan ingin pergi dating macam pakwe-makwe yang lain tu ada, terpaksa la aku buat-buat tak faham dengan perasaan sendiri demi menjaga maruah diri si anak dara ini. Pada masa tu la. Sekarang ni dah tak anak dara. Oppsss......
          Qaliff menerima segala kekurangan yang ada pada diri aku dan menerima segala perangai gila-gila aku yang tak tentu ni. Banyak perkara yang aku belajar dari Qaliff. Bab masak mamat ni memang handal. Siap ajar aku lagi. Selain tu, Qaliff sangat-sangat mengambil berat dan lemah lembut. Bukan lemah lembut auuuwww tu ye. Laki aku jantan tulin tau. Lemah lembut dalam berkomunikasi dan berbincang walaupun ladang-kala terselit juga perangai sengalnya tu. Itulah satu-satunya suami yang aku sayangi. Sungguh aku cinta dia dan sayang dia. Aku nak jadi isteri Qaliff yang solehah walaupun kalau tengok dari segi perangai memang tak nampak solehah.
         Bila aku tanya Qaliff kenapa dia pilih aku, dia akan bagi jawapan yang boleh buat darah aku naik. Jawapan dia mudah 'jodoh Qal dah ditentukan untuk bersama Min'. Mudahkan. Jawapan tu aku pun tau. Takkan la dia suka aku sebab bodoh-bodoh je kan. Lepas hari tu aku malas nak tanya lagi. Kalau aku tanya mesti dia bagi jawapan yang sama sambil tersenyum manis pada aku. Yeah, senyuman dia memang manis. Salah satu daya tarikan yang ada padanya yang menyebabkan aku terpaksa berasa cemburu dengan kadar yang banyak dengan perempuan-perempuan yang tak sedar diri nak ambil suami aku. Haissshshhhhh...
          "Min....are you okey?" Betulkan aku cakap suami aku ni jenis yang romantik dan lemah lembut. Aku geleng kepala, sebenarnya aku okey. Saja mengada-ngada. Qaliff tersenyum. Air mata aku di kesat dengan jari telunjuk. Kedua belah pipi aku di sentuhnya lembut. Sumpah aku malu. Masa bercinta tak pernah praktis macam ni. Ingat pesan umi dengan baba. Ingat tuhan sekali, tu yang tak pernah berhadapan dengan situasi macam sekarang ni. Aku rasa muka aku dah merah macam bontot beruk.
          "If you're not okey, come to me." Qaliff peluk aku erat. Perasaan aku masa ini bercampur baur. Begini indahnya hidup di alam perkahwinan dengan lelaki yang di cintai. Aku hanya mampu mengucup syukur kepada Allah s.w.t. Teeeeetttttt!!!!! aku memang mengada-ngada. Pada hal tak ada apa pun. Seronoknya dapat peluk suami sendiri..Yahooooo!!!!!
           Abaikan perangai tak senonoh aku ni. Qaliff banyak bercerita itu ini pada aku. Macam-macam yang dia dia bagi tau. Pasal kerja, pasal kawan-kawan dia, pasal keluar, pasal aktiviti dia, pendek kata  tiada rahsia. Bila giliran aku untuk bercerita, aku tersengih. Tak tau nak cerita apa. Ye la, aku bukannya ada adik beradik pun. Kemeriahan dalam rumah tu kurang la. Tapi umi dengan baba boleh tahan juga. Senget macam aku. Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi. Jadi serba sedikit perangai aku ni adalah perangai baba, menurut kata umilah. Aku ye kan je.
           "Sepanjang kita kenal sehingga kita kahwin, ada satu perkara yang Qal tak pernah tau dan hari ni nak tau." Gulp! Aku telan air liur. Apalah yang mamat  ni nak tau agaknya. Aku ada menipu dia ke sepanajang kami berkawan? Kepala otak aku ligat memikir kalau-kalau aku ada buat salah. Rasa macam tak ada.
          "Apa dia?" Aku soal Qaliff semula dengan rasa yakin. Semua itu lakonan semata-mata. Padahal jantung ni dah berdenyut tak tentu arah. Qaliff senyum pada aku. Nak balas senyum dia pun aku tak lalu. Senyumlah sorang-sorang.
          "Sebelum kita bercinta, Min pernah suka siapa-siapa tak? Atau pun Qal ni kacau daun je ke?" Cis! Apa punya soalan mamat ni tanya. Memang menyirap darah aku. Dah lama bercinta baru hari ni dia nak tanya. Sepatutnya soalan tu di tanya sebelum dia ajak aku bercinta. Aku ketap bibir. Untuk memuaskan hati sang suami yang di kasihi, aku cuma menggeleng.
          "I'm the first men?" Soalnya seperti nak perangkap aku. Patut ke beritahu kebenaran yang sebenar. Owh..terasa berdosanya kalau aku menipu. Tapi rasanya macam tak perlu bagi tau. Nanti dia salah faham, jadi jangan bagi tau.
         Aku angguk kepala laju-laju. Tapi dengan korang aku bagi tau kebenarannya. Aku bercinta dah dua kali. Tapi dua-dua lelaki yang aku pernah bercinta tu, tak sama rasa cinta aku pada Qaliff. Qaliff is my first love. Sumpah aku tak tipu. Dulu aku tak tahu cinta tu bagaimana. Bila bersama Qaliff aku tau makna cinta. Cewahh...Berbunga bagai ayat aku. But it's the truth.
          "Really??" Soalnya sekali lagi seperti dia tahu sesuatu. Aku angguk kepala lagi. Tak perlu nak tanya banyak kali sangatlah.
          "Fuhhh.....legaa.." Qaliff tarik nafas panjang-panjang sambil mengurut dada. Aku pula cuma tersenyum yang rasanya agak palsu.
          "Then, why you choose me as your husband?" Waaaaaa..suami aku ni hilang ingatan ke? Bukan ke selepas bernikah aku dah bagi tahu semuanya pada dia. Kali ni aku pula yang mengeluh. Aku sentuh dahi Qaliff sambil mengecilkan mata.
          "Qal ada penyakit pelupa ke?" Yeah, soalan yang baik dari seorang isteri yang solehah. Ni namanya geram bukan marah. Qaliff ketawa besar.
          "Qal ingat tapi Qal suka dengar pengakuan ikhlas Min banyak kali." Konfiden je aku ikhlas. Kalau aku menipu mana dia nak tau. Demi sang suami yang aku kasihi, aku turutkan permintaannya walapun dia menyuruh aku ulang seratus kali. Ye ke?
          "Seperti yang telah di beritahu sebelum ni......"
          "Wait! wait!" Kenapa pula ni? Tadi suruh aku cakap, sekarang dia suruh aku tunggu pula.  Apa lagi yang dia nak suruh aku buat agaknya.
          "Please don't used that word 'seperti yang telah di beritahu'...." Hah??? Apa punya arahan ni??? Murkanya aku.....
          "Habis tu nak guna perkataan apa?" Soal aku yang dah mula memuncung. Semenjak kami berkahwin macam-macam kerenah Qaliff yang timbul. Mentang-mentang la aku dah  jadi isteri dia yang sah. Dia buat ikut suka hati dia je.
          "Just assume this is the first time you tell me your feelings." Qaliff tersenyum. Mendengar permintaan Qaliff boleh menyebabkan aku kena serangan jantung. Aku pejam mata rapat-rapat sambil menyedut udara segar dalam rumah. Mencari ketenangan untuk berdepan dengan kerenah Qaliff yang baru aku ketahui. Benar cakap umi, kalau sudah berumah tangga, macam-macam perangai yang mula muncul. Kena banyak bersabar dan bertolak ansur, barulah rumah tangga aman.
          "Okey Encik Qaliff. Masa mula-mula kita kenal, saya suka berkawan dengan awak sebab awak ni kelakar. Saya pun tak perasan yang saya sayang awak." Aku ulang perkara yang sama pada Qaliff. Dia tersenyum, seronok sangat agaknya tengok aku bercerita.
          "Min pilih Qal jadi suami Min sebab Qal ni seorang lelaki yang sengal." Nampak kurang sopan untuk seorang isteri bercakap begitu kan. Tapi aku gurau je sebenarnya. Qaliff dah ketawa besar. Aku jelir lidah kat dia.
          "Serius?" Qaliff soal lagi sekali. Ketawanya masih bersisa. Sejuk hati bila tengok suami aku ni ketawa. Hilang rasa geram. Dia memang senang ketawa dan buat aku ketawa, Buat aku marah pun pandai juga dia ni.
          "Min minta maaf sebab cakap Qal sengal. I love you." Ucapku terus terang. Qaliff tersenyum mendengar ucapan aku. Dahi aku di kucup. Kemudian dia merenung muka aku.
          "I love you too..infinity...terima kasih sebab jadi isteri Qal." Qaliff peluk aku erat. Bahagianya berada dalam dakapan mamat ni. Dah jadi suami isteri tak ada masalah peluk-memeluk ni. Heehehhehhe...
To be continue...


No comments:

anda mungkin meminati: