Skip to main content

Hipokrit Itu Sifat Yang Bagus....

Assalamualaikum....

Worm up jari jemari dulu sebelum memulakan kerja hari ini dengan manaip entri mengarut. Mana-mana pak ustad yang bace tajuk entri aku ni kompom isytiharkan aku sesat. Ajaran dari mana pulak hagaknye aku belaja sampai aku cakap hipokrit sifat yang bagus...Memang ayat mintak penampo namenye.

Sape kate hipokrit tu bagus? Aku sendiri tak suke menjadi hipokrit. Tapi bila something happen kat aku sejak dua menjak ni, aku rasa hipokrit tu ade kebaikan. Hahahahhaa..Lagi sekali buat ayat mintak penampo. Aku pasrah.

Hipokrit tu memanglah asalnya sifat yang tak bagus, adik beradik dengan penipu. Tapi kalau kita hipokrit untuk mengelakkan orang di sekeliling kita sakit hati, dan untuk mengelakkan salah faham atau pun pergaduhan, rasanya boleh di terima pakai lagi.

Contohnya aku. Aku la manusia yang paling tak reti nak menyorok kan perasaan marah. Walaupun aku diam, tapi bila aku diam tu la yang menampakkan aku tengah marah sebab aku bukan seorang yang pendiam. Aku diam bukan sebab aku nak marah (ayat putar belit), lebih baik aku diam daripada aku bercakap, sebab kalau aku bercakap ketika mood aku yang macam gunung berapi, kompom boleh buat orang bengang dengan aku.

Aku ni bukan jenis suka gaduh-gaduh perang mulut bagai. Sebab kalau perang mulut mesti aku kalah punye. Sebab tu aku tak suka, kalau aku boleh menang tak pe jugak. Selalunye perang mulut ni menyakitkan hati dan aku tak suka sakit hati. 

Oleh kerana itu aku nak belajar jadi hipokrit, kalau aku sakit hati dengan kawan-kawan pun, aku masih lagi boleh tersenyum depan dorang, walaupun mood tak berape nak elok, asalkan dorang tak terasa hati dengan aku. Kalau dorang tengok aku muram je mesti dorang akan fikir yang tak elok. Jadi untuk mengelakkan semua itu adalah sesuai sekiranya perkataan hipokrit di gunakan.

Tapi kalau hipokrit sebab nak bodek bos, memang aku pantang, rasa macam nak pijak je perut orang tu. Nak hipokrit pun agak-agak la kan. Gunakan pada waktu yang bersesuaian. Jangan overdose jadi hipokrit sudah. 

Masalahnye macam mana nak jadi hipokrit? Ce cite. Ade kelas untuk menjadi hipokrit yang baik tak? (ayat mintak penampo) Aku nak buat keje neh. Ok bye...=D


p/s banyak koje pun still sempat mencuri tulang BW..hehehehe..sorry bos...tak sengaja..sy buat keje skrg jugak...

Comments

teha said…
xyah laa jadik hipokrit.. baik jujur.. lagi bagus :)
msredcheesecake said…
Akak pun pandai hipokrit, suka sembunyi rasa hati...
Pondok Usang said…
wahh.. hipo... Salam Maulidur Rasul.. =)

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)