Skip to main content

Ape cite-cite korang mase kecik-kecik dulu??

Salam Ramadhan yang ke 25....


Pejam celik pejam celik dah 25 hari kite berpuasa. Minggu depan dah raya. Aku ngaku awal-awal, perasaan aku ni memang dah ada kat kampung walaupun jasad ade kat dalam opis neh. Rase macam malas je nak keje esok. Tapi kena gak datang keje, sebab esok bos nak bagi gaji. Muahahhahahaha..


Aku dah malas nak masak time sahur. Kalau balik kampung boleh rasa masakan mak aku..Pagi tadi aku sahur simple je, aku goreng CEKODOK BILIS CAP ADABI yang aku beli kat petronas semalam. Pastu makan la dengan wawa dan laila. Punye la teruk skill memasak aku, goreng cekodok pon boleh hangit, pastu keras. Kalau baling kat kepala kompom pengsan ar. Dah rupe batu goreng tepung je aku tengok. Tapi bile makan cekodok tu rase lembut sebenarnye. Aku berjaya. Hahahahahahhaa


Lepas sahur tu aku sembang le dengan housemate aku dua orang tu. Aku pun tak tau la macam mana aku boleh masuk bab cita-cita masa zaman kanak-kanak hingusan dulu. Mase aku sekolah rendah dulu, cita-cita pun aku tak tau menatang ape, makanan ke, kereta ke. Punye la kunonye aku ni. Aku tanye la wawa ape cite-cite die mase kecik dulu. ni dialog aku dengan dorang.


oli: wawa, wawa tau tak cite-cite orang dulu apa dia.
wawa: apa dia?

oli: kalau orang bagi tau wawa ni, kompom wawa dengan laila mengilai. (ct wawa dah senyum dulu sebelum aku bagitau apa cita-cita aku) orang penah bercita-cita nak jadi model (bajet cun sangat), penyanyi (bajet suara sedap), nak jadi ustazah (bajet alim).


Time ni wawa dengan Laila bantai gelak kaw kaw kat aku. Tak kisah pun. Memang semua tu penah terlintas kat kepala aku tapi tak de la aku beriya-iya nak jadi model dengan penyanyi sebab aku sedo diri lagi. Tapi kalau jadi ustazah aku memang betul-betul teringin. Dulu la. Sekarang ni rasenye dah tak layak. Dah banyak sangat dose. Pastu wawa plak bagi tau cite-cite die.


wawa: cikgu orang plak die suh pikir kat umah apa cita-cita kite orang. Sampai je rumah orang terus tanya mak, mak keje ape. Mak jawab kerani. Esoknye orang bagi tau kat cikgu orang nak jadi kerani la.


Wawa ni pun lawak jugak. Sempoi gile cite-cite wawa. Pastu wawa cite ade sorang kawan kite orang ni, adik die minat sangat dengan binatang. Pastu cikgu die tanye la, bile dah besa nanti die nak jadi apa, ko tau ape die jawab, bile beso nanti die nak jadi PENJAGA ZOO...AMEK KAW. Aku dengan Laila memang dah gelak gila-gila. Jangan la sampai jadi macam tu kalau ye pun fanatik gile dengan binatang. 


Kesimpulannye kalau korang tanye budak-budak apa cite-cite dorang bile besar nanti, korang akan dapat jawapan yang lebih kurang same je. Jawapan yang selalu dorang bagi nak jadi cikgu la, polis la, doktor la. Sebab dorang tak paham lagi apa tu cita-cita. Tapi tu budak-budak zaman dulu. Zaman aku la, budak-budak sekarang ni aku rasa dah advance. umo tiga tahun pun dah pandai gune enset (anak buah aku). Aku belajar taip mesej pun mase umo 18 tahun. Dasat sungguh..


Cite-cite korang plak ape? Ce bagi tau. Cite-cite mase kecik tau. Bukannye yang sekarang =)












p/s: sat lagi mesti dapat macam-macam jawapan pelik

Comments

Zul fattah said…
cite2 aku masa kecik..? aku nk jd askar..
haha..

p/s: dah ok ke blum oligo?
Zul fattah said…
cite2 aku masa kecik..? aku nk jd askar..
haha..

p/s: dah ok ke blum oligo?

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da