Skip to main content

Amalan Berguna Selepas Mati

Assalamualaikum w.b.t

Ape kabo sume??Di harap korang sehat. Entry kali berkaitan dengan agama sikit. Tapi ni bukan teori aku sendiri taw. Aku bace dalam paper, pastu tergerak hati nak share. Mudah mudahan mendapat keberkatan bila aku berkongsi ilmu dengan korang2 sume.


Rase2 dapat bace tak ape yang die taip?




Ni la artikel yang aku bace tu. Tapi macam ade masalah plak. Tulisan bertindih. Tak pe, aku dengan rela menaip balik isi2 penting yang ade dalam artikel ni. Selamat Membaca!!!! =D

Menurut Imam Ahmad bin Hambal, ulama telah membuat kesimpulan bahawa apa pun jenis kenaikan yang diniatkan dan dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal, pahalanya akan sampai kepada almarhum atau almarhumah.

1. Mendoakan dan memohon keampunan: Rasullulah s.a.w bersabda, "Jika kalian mensolatkan jenazah, berdoalah dengan ikhlas untuknya. "Ya Allah, berilah keampunan bagi orang yang masih hidup mahupun yang telah meninggal di antara kami."

2. Bersedekah: Saad bin Ubadah bertanya kepada Rasullullah s.a.w. "Ya Rasullullah, ibuku telah meninggal. Dapatkah aku bersedekah atas namanya?" Beliau menjawab, "Ya, dapat."

3. Berpuasa: Al Bukhari dan Muslim meriwayatkan, Ibnu Abbas berkata, "Seorang lelaki menemui Nabi s.a.w dan bertanya, Ya Rasullullah, ibuku telah meninggal dunia sedangkan ia mempunyai kewajipan berpuasa selama sebulan. Apakah aku dapat memenuhi kewajipan itu untuknya?" Rasullullah s.a.w bersabda sesungguhnya hutang dengan Allah lebih layak ditunaikan.

4. Haji: Al Bukhari meriwayatkan, Ibnu Abbas berkata, "seorang perempuan dari Juhainah menemui Nabi s.a.w dan bertanya, sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk berhaji, tapi die belum memenuhinya sampai dia meningga. Apakah aku boleh berhaji untuknya?" Rasullullah s.a.w menjawab, berhajilah untuknya....tunaikanlah (untuknya) kerana Allah lebih berhak menerima pembayaran."

5. Solat: Ad Daruquthni meriwayatkan, "Seseorang lelaki bertanya, Ya Rasullullah s.a.w, sesungguhnya aku mempunyai ibu dan bapa. aku berbakti kepada mereka selama mereka masih hidup. Bagaimana caranya aku berbakti kepada mereka setelah meninggal? Rasullullah s.a.w menjawab, sesungguhnya perbuatan baik setelah mereka meninggal, engkau solat untuk mereka dengan solatmu dan engkau berpuasa untuk mereka dengan puasamu."

6. Membaca Al Quran: Hadiah membaca Al-Quran akan sampai pahalanya apabila pembaca al-quran tidak menerima upah kerana Rasullullah s.a.w mengharamkan mencari nafkah dan kekayaan dengan membaca al-quran. Setelah pembacaan al-quran selesai, maka pembaca hendaklah mengucapkan, "Ya Allah, sampaikanlah pahala pembacaan ku ini kepada...(nama almarhum atau almarhumah)

Selamat membaca =D


Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)