Skip to main content

Berkubang lebih kurang badak air...

Assalamualaikum w.b.t


Sebenarnye dari pagi tadi nak menaip tapi banyak sangat benda yang nak di buat, skang ni la baru nak menaip balik..Skang ni dah musim ujan balik. Tadi nampak tajuk muke depan metro "Malaysia perlu bersedia aras air laut meningkat".....Tetibe teringat mase kecik2 dulu. Tiap kali kalau banjir memang hepi bebeno aku. Kecik2 memang la hepi, tapi ati mak bapak punye la risau, takut anak lemas. Yang kite  ni dok pk seronok je.


Umah aku dulu dekat sungai. Sumber bekalan air kite org pon sungai jugak. Memang jimat ar. Just kena bayar bilk api je..Setiap taun mesti ade banjir. Kalau tak banjir pun air naik la. Sampai cecah tangga umah. Ye la dah depan umah pun ade parit. Kalau tak de benteng tu aku rase mau tido dalam air kite org sekeluarga. Entah bape kali di baiki benteng tu sebab pecah.


Time air naik, aku dengan adik aku memulakan operasi. Aku pi amik bekas yang org selalu org gune untuk letak ikan untuk buat sampan. Dulu badan kecik boleh la masuk. Tapi benda alah tu kalau letak atas air, tak de balance sgt. Org yang dok dalam tu la kena pandai imbang badan. Aku pun ape lagi, ajak adik2 aku berkubang. Hahahaha..jangan tiru saya. Saya memang kakak yang kurang baik sikit. Tapi nak buat operasi tu kena tunggu mak dengan abah tak de, kalau tak mati kite orang kena libas dengan rotan. Abah memang dah spare rotan untuk libas kite org.hehehehehehe...

Mase kakak aku ade tak main la berkubang dalam parit. Kite org pegi menyelam kt sungai. Perghhhh..boleh bayangkan tak mase tu sume skolah rendah, budak perempuan plak tu pegi berkubang dalam sungai perak yang sebesar lautan antartika tu..Alhamdulillah tak jadi pape kat kite org..tapi di sebabkan selalu berkubang la aku adik beradik pandai berenang..setakat nak selamat kan diri tu boleh la..kalau nk selamatkan org tu, rase-rasenye kalau peluang nak idop tu 50-50, boleh ilang terus 50-50 tu..


Bile kakak2 aku dh masuk asrama aku dh tak berkubang kt sungai sebab aku takut buaya. Dalam kepala otak aku ni memang banyak negatif dari positif..sebab bapak aku penah cakap ade buaya kat sungai perak ni. Mau nye tak takut aku..Sebab tu le aku berkubang dalam parit je. Orait pe..Parit dalam wooo....Mak aku tak penah tau aktiviti haram kite orang ni sampai la beberape tahun lepas aku pecah rahsia. Mak aku punye la membebel tak hengat dunia. Hahahaha...Kite org sengeh je la. Tak kan mak aku nak balun dengan rotan lagi kot dah besar gajah ni. Tu la, kalah badak air kalau dh berendam...hehehhehehhe



Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)