nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Berkubang lebih kurang badak air...

Assalamualaikum w.b.t


Sebenarnye dari pagi tadi nak menaip tapi banyak sangat benda yang nak di buat, skang ni la baru nak menaip balik..Skang ni dah musim ujan balik. Tadi nampak tajuk muke depan metro "Malaysia perlu bersedia aras air laut meningkat".....Tetibe teringat mase kecik2 dulu. Tiap kali kalau banjir memang hepi bebeno aku. Kecik2 memang la hepi, tapi ati mak bapak punye la risau, takut anak lemas. Yang kite  ni dok pk seronok je.


Umah aku dulu dekat sungai. Sumber bekalan air kite org pon sungai jugak. Memang jimat ar. Just kena bayar bilk api je..Setiap taun mesti ade banjir. Kalau tak banjir pun air naik la. Sampai cecah tangga umah. Ye la dah depan umah pun ade parit. Kalau tak de benteng tu aku rase mau tido dalam air kite org sekeluarga. Entah bape kali di baiki benteng tu sebab pecah.


Time air naik, aku dengan adik aku memulakan operasi. Aku pi amik bekas yang org selalu org gune untuk letak ikan untuk buat sampan. Dulu badan kecik boleh la masuk. Tapi benda alah tu kalau letak atas air, tak de balance sgt. Org yang dok dalam tu la kena pandai imbang badan. Aku pun ape lagi, ajak adik2 aku berkubang. Hahahaha..jangan tiru saya. Saya memang kakak yang kurang baik sikit. Tapi nak buat operasi tu kena tunggu mak dengan abah tak de, kalau tak mati kite orang kena libas dengan rotan. Abah memang dah spare rotan untuk libas kite org.hehehehehehe...

Mase kakak aku ade tak main la berkubang dalam parit. Kite org pegi menyelam kt sungai. Perghhhh..boleh bayangkan tak mase tu sume skolah rendah, budak perempuan plak tu pegi berkubang dalam sungai perak yang sebesar lautan antartika tu..Alhamdulillah tak jadi pape kat kite org..tapi di sebabkan selalu berkubang la aku adik beradik pandai berenang..setakat nak selamat kan diri tu boleh la..kalau nk selamatkan org tu, rase-rasenye kalau peluang nak idop tu 50-50, boleh ilang terus 50-50 tu..


Bile kakak2 aku dh masuk asrama aku dh tak berkubang kt sungai sebab aku takut buaya. Dalam kepala otak aku ni memang banyak negatif dari positif..sebab bapak aku penah cakap ade buaya kat sungai perak ni. Mau nye tak takut aku..Sebab tu le aku berkubang dalam parit je. Orait pe..Parit dalam wooo....Mak aku tak penah tau aktiviti haram kite orang ni sampai la beberape tahun lepas aku pecah rahsia. Mak aku punye la membebel tak hengat dunia. Hahahaha...Kite org sengeh je la. Tak kan mak aku nak balun dengan rotan lagi kot dah besar gajah ni. Tu la, kalah badak air kalau dh berendam...hehehhehehhe



No comments:

anda mungkin meminati: